Po śmierci danej osoby należy zgłosić jej zgon w Urzędzie Stanu Cywilnego.
Do zgłoszenia zgonu uprawnione są następujące osoby:
- współmałżonek zmarłej osoby
- pozostała rodzina – np. dzieci, wnuki, prawnuki, rodzice, dziadkowie, brat, siostra, siostrzenica, bratanek, teściowie,
- pełnomocnik jednej z powyższych osób
a w dalszej kolejności
- osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon
- osoby, które były obecne przy zgonie lub naocznie się o nim przekonały
- administrator domu, w którym nastąpił zgon
Zgłoszenia zgonu w urzędzie stanu cywilnego (USC) należy dokonać w nieprzekraczalnym terminie 3 dni od dnia wystawienia karty zgonu. Jeśli natomiast dana osoba zmarła na skutek choroby zakaźnej — czas ten ulega skróceniu jedynie do 24 godzin od momentu zgonu.
Należy pamiętać, że zgon zgłasza się w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym dla miejsca, w którym nastąpił zgon.
Aby otrzymać akt zgonu należy przygotować następujące dokumenty:
- karta zgonu — wystawiona przez lekarza, który stwierdził zgon,
- dowód osobisty osoby zmarłej
- dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon – do okazania (np. dowód osobisty lub paszport).
Wystawienie aktu zgonu jest usługą bezpłatną.
Kierownik USC dokona rejestracji zgonu – i sporządzi akt zgonu – w dniu jego zgłoszenia. Osoba zgłaszająca zgon otrzymuje jeden bezpłatny skrócony odpis aktu zgonu.
Zgłoszenie zgonu – oraz uzyskanie aktu zgonu – automatycznie skutkuje wymeldowaniem osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego albo tymczasowego oraz unieważnieniem dowodu osobistego tejże osoby.